Viss, ko neapēd, ir noderīgs!

No 2024. gada 1. janvāra BIO atkritumu šķirošana visā Latvijā ir obligāts pienākums. “Getliņi EKO” un tirgus izpētes kompānijas “Norstat” pirms kampaņas veiktais pētījums parādīja, ka tikai katrs ceturtais (26%) iedzīvotājs šķiro BIO atkritumus un tikai 7% sabiedrības BIO atkritumus izmet speciāli tiem paredzētajos brūnajos konteineros. Getliņi EKO kampaņas mērķis bija izglītot par praktiskiem soļiem, kā sākt šķirot BIO atkritumus un veicināt sabiedrības iesaisti BIO konteineru infrastruktūras uzlabošanā.

Kampaņas ietvaros tika veicināta cilvēku interese par BIO atkritumu – pārtikas produktu un ēdienu pārpalikumu, dārzu, telpaugu un citu organisko atkritumu – šķirošanu, daloties gan ar praktiskiem un praksē pielietojamiem padomiem, gan atšķirīgām pieredzēm, vienlaikus uzsverot šādas rīcības ieguvumus gan personiskā, gan kopējās sabiedrības līmenī.

Par konteinera uzstādīšanas nepieciešamību gan pilsētā, gan digitālajā vidē atgādināja sauklis: “Pārvaldniek, uzliec brūno!” Savukārt konteinera pieteikšanu pie privātmājas, daudzdzīvokļu nama vai uzņēmuma atviegloja īpaši veidota mājaslapa www.navkurmest.lv ar inovatīvu digitālo rīku, caur kuru bija iespējams nosūtīt e-pasta ziņu savam pārvaldniekam, atgādinot par vajadzību uzstādīt pagalmā BIO konteineru. Šāda iespēja kampaņas periodā tika izmantota 981 reizi, apliecinot cilvēku interesi šķirot BIO atkritumus, savukārt mājaslapa tika apmeklēta vairāk nekā 25 tūkstošus reižu, un arī pēc kampaņas noslēguma tā paliek pieejama kā vērtīgs uzziņu materiāls.

Please accept marketing-cookies to watch this video. Learn more
Mediju aģentūras “Mindshare” pēc kampaņas veiktajā aptaujā tika secināts, ka 32% respondentu kampaņas ietekmē pieteica vai plāno tuvākajā laikā pieteikt pie savas mājas brūno BIO konteineru. Par 22% ir pieaudzis to respondentu skaits, kas zina, kā izskatās BIO konteiners. Tāpat kampaņa arī veicināja izpratni par BIO atkritumu šķirošanas nozīmi – par ieguvumiem ir informēti 52% aptaujāto. 27% respondentu atzina, ka līdz šim nebija domājuši par BIO atkritumu šķirošanu, bet kampaņas ietekmē ir apņēmušies uzsākt to darīt, savukārt 32% atzina, ka līdz šim ir tikai daļēji šķirojuši BIO atkritumus, bet tagad vēlas to darīt rūpīgāk.

“Viss, ko neapēd, ir noderīgs” kampaņas lielākais izaicinājums bija veicināt sabiedrības ikdienas paradumu maiņu, apzinoties, ka šādas pārmaiņas iespējamas tikai ilgtermiņā. Integrētā kampaņa aptvēra plašu komunikācijas kanālu pārklājumu un pieejas, uzrunājot gan privātmāju un dzīvokļu iedzīvotājus, gan iestāžu darbiniekus un uzņēmējus, aicinot uzsākt BIO atkritumu dalītu vākšanu. Ar kampaņas palīdzību tika sasniegta 763 990 liela auditorija.

BIO atkritumi – mēsli vai resurss?

No nākamā gada BIO atkritumu šķirošana būs obligāta

Getliņi EKO uzsāk BIO atkritumu šķirošanas kampaņu

Latvijā 42% cilvēku par bioatkritumu šķirošanas šķērsli min konteinerus

Par gandrīz 25% pieaudzis Rīgā uzstādīto BIO atkritumu konteineru skaits – iedzīvotāji gatavi šķirot, ja tam ir piemērota infrastruktūra

Kampaņas periods: 2023. gada septembris – novembris.


Dalīties: