72% iedzīvotāju ikdienā piedomā pie tā, lai samazinātu radīto atkritumu apjomu, bet 26% to nedara, liecina 2023.gada oktobrī SIA “Getliņi EKO” un pētījumu kompānijas “Norstat Latvia” veiktā sabiedriskās domas aptauja. Kā vienu no galvenajiem iemesliem, kāpēc ikdienā netiek piedomāts pie radīto atkritumu apjoma samazināšanas, trešdaļa aptaujas dalībnieku min nostāju – par atkritumu samazināšanu jādomā valstij, pašvaldībai vai atkritumu apsaimniekotājiem nevis iedzīvotājiem.
Kā būtisku iemeslu, kāpēc cilvēki nepievērš uzmanību pašu radīto atkritumu apjomam ir praktisku padomu trūkums. Šādi atbildējuši 35% respondentu. Savukārt 30% uzskata, ka par atkritumu samazināšanu jādomā valstij, pašvaldībai vai atkritumu apsaimniekotājiem, nevis iedzīvotājiem. 24% aptaujas dalībnieku neredz ieguvumus no paradumu maiņas, bet 20% nevēlas to darīt, kā vienu no iemesliem minot, ka tas sagādā pārāk daudz piepūles. Turpretim 10% atzīst, ka nekas viņus nemotivētu ikdienā piedomāt pie pašu radīto atkritumu apjoma samazināšanas.
“Lai arī šķiet, ka katra iedzīvotāja pienesums kopējā atkritumu apjomā ir nebūtisks, tieši samazinot ikdienā radīto atkritumu apjomu mazāk nonāks Getliņu atkritumu poligonā. Tāda ikdienas paraduma iedzīvināšana kā maltīšu plānošana jau vien ievērojami samazina, piemēram, pārtikas atkritumu nonākšanu atkritumos. Tuvojoties svētkiem, tikpat svarīgi ir rūpīgi izsvērt dāvanu nepieciešamību, jo bieži vien kopā pavadīts laiks vai citas aktivitātes ir vērtīgākas par saņemto dāvanu,” norāda SIA “Getliņi EKO” ārējās komunikācijas vadītājs Ričards Aksels Ozoliņš.
Uz jautājumu “kas Jūs motivētu mainīt paradumus un samazināt ikdienā radīto atkritumu daudzumu?” visbiežāk sniegtā atbilde ir “vairāk praktisku padomu”, ko norāda 46% respondentu. Noskaidrots, ka sievietēm praktiski padomi būtu lielāks pamudinājums mainīt paradumus (57%), nekā vīriešiem (37%). Tāpat arī informācija par personīgiem ieguvumiem, samazinot atkritumu daudzumu, būtu laba motivācija mainīt paradumus. To atzina 36% iedzīvotāju. Savukārt informatīvas un skaidrojošas kampaņas varētu ietekmēt 21% iedzīvotāju izvēli, bet 10% mainīt viņu paradumus rosinātu plašāka informācija par šādas rīcības labvēlīgo ietekmi un sekām, ja tas netiks darīts.
Salīdzinoši, mazāk būtiska nozīme ir draugu un paziņu ietekmei uz šo paradumu maiņu (10%) un viedokļu līderiem kā piemēram (8%). Katrs desmitais, jeb 10% aptaujāto norāda, ka viņus nekas nemotivēs sākt pievērsties atkritumu mazināšanai.
Kopumā lielākā daļa iedzīvotāju jau pašlaik ikdienā piekopj kādu no atkritumu samazināšanas veidiem, starp kuriem vispopulārākais ir vairākkārt izmantojamu maisiņu lietošana, ko apstiprina 82% aptaujāto. Tas ir par 10% vairāk kā pērn, kad šādu paradumu piekopa. 70% iedzīvotāju. Tāpat izplatīta prakse ir arī nemest ārā apģērbu, bet to atdot vai pārdot, to apliecina 73% aptaujas dalībnieku.
Nevairot atkritumus palīdz arī maltīšu plānošana, kas ļauj neradīt ēdiena pārpalikumus, kas jāizmet, to dara 67% iedzīvotāju, kas ir par 8% vairāk, nekā pirms gada. 58% aptaujāto veic pārdomātus pirkumus un iegādājas tikai pašas nepieciešamākās lietas, 50% labo un remontē lietas, pirms tās izmest. Pieaudzis ir to iedzīvotāju skaits, kuri atturas no lieka apģērba un apavu iegādes izpārdošanas laikā, šī gada aptaujā to apliecinājuši 47%, kamēr 2022.gadā to īpatsvars bija 33%.
Salīdzinoši neliela daļa iedzīvotāju dod priekšroku precēm, kas gatavotas no pārstrādātiem materiāliem, tā rīkojas tikai 10% aptaujāto, Interesanti, ka vecuma grupā no 18 līdz 29 gadiem atkārtoti pārstrādājamas preces izvēlas biežāk – 21% aptaujāto, kamēr 50 un vairāk gadus vecu iedzīvotāju starpā šo izvēli apliecina tikai 5%.
Par pētījumu: sabiedriskās domas aptauja tika veikta šī gada oktobrī, un tajā piedalījās 710 Latvijas iedzīvotāju vecumā no 18 līdz 74 gadiem.
Par kampaņu: Jau tuvākajā laikā Latvijai būs jāmeklē veidi, kā samazināt atkritumu poligonos noglabājamo atkritumu daudzumu, jo, saskaņā ar Eiropas Savienības izvirzītajiem mērķiem aprites ekonomikas sekmēšanā, līdz 2035.gadam poligonos noglabājamo atkritumu daudzums ir jāsamazina līdz 10%. Tas nozīmē, ka valstiskā līmenī būs jāmeklē veidi, kā šo apjomu samazināt un iesaistīties tajā var ikviens Latvijas iedzīvotājs. Šī iemesla dēļ “Getliņi EKO” īsteno sabiedrības izglītošanas kampaņu par atkritumu samazināšanu “Atkritumi Aug!” ar mērķi izglītot, iedvesmot rīcībai un aicināt rīkoties, lai samazinātu ikdienā radīto atkritumu apjomu.
Kampaņa aizsākās 14.novembrī ar ekspertu diskusiju t/c “Domina Shopping”, kur kampaņas laikā apmeklētāju uzmanību pievērsīs “Atkritumu vīrs” – lielformāta instalācija, kas rosina pievērst uzmanību lielajam atkritumu daudzumam. Kampaņas laikā plānots ar praktiskiem padomiem, izglītojošām diskusijām un darbnīcām, iedvesmot ikvienu mainīt paradumus, tādā veidā samazinot paša radīto atkritumu daudzumu.