Pētījums: trešdaļa iedzīvotāju plāno mainīt paradumus, lai samazinātu atkritumu apjomu

Lai samazinātu ikdienā radīto atkritumu apjomu, 79% Latvijas iedzīvotāju “Getliņi EKO’ kampaņas iespaidā plāno mainīt paradumus un ikdienā ieviest kādus no kampaņas laikā dzirdētajiem vai lasītajiem padomiem, kā samazināt ikdienā radīto atkritumu apjomu, liecina 2024. gada janvārī SIA “Getliņi EKO” un pētījumu kompānijas “Norstat Latvia” veiktā sabiedriskās domas aptauja.

Lielākā daļa (70%) aptaujāto piekrīt vai gandrīz piekrīt apgalvojumam, ka atkritumu samazināšanas principu ievērošana sadzīvē nav sarežģīta, neprasa lielus ieguldījumus un ļauj ilgtermiņā ietaupīt. Savukārt 6% no respondentiem pilnībā nepiekrīt šim apgalvojumam.

Tikai 2% no aptaujātajiem atzīst, ka par spīti dzirdētajiem un lasītajiem praktiskajiem padomiem vispār neplāno veikt izmaiņas savā ikdienā. Kā galvenos iemeslus, respondenti min to, ka tas prasa pārāk daudz piepūles (šādi uzskata 21% aptaujāto), savukārt 24% domā, ka par atkritumu samazināšanu jādomā valstij, pašvaldībai vai atkritumu apsaimniekotājiem, nevis indivīdiem.

Pirms kampaņas pētījumā, kas tika veikts 2023. gada oktobrī, respondenti, kā vienu no iemesliem, kāpēc viņi nevēlas savā ikdienā ieviest dažādus jaunus paradumus, kas palīdzētu samazināt radīto atkritumu daudzumu, minēja nevēlēšanos mainīt ikdienas rutīnu (šādi atbildēja 20% Latvijas iedzīvotāju). Šo cilvēku skaits kampaņas iespaidā ir samazinājies par 3%. Par 10% mazāk cilvēku nekā pirms kampaņa pētījumā, kā galveno iemeslu, kāpēc viņi nedara neko, lai samazinātu pašu radīto atkritumu daudzumu, minēja praktisko padomu trūkumu. Pēc šiem datiem var secināt, ka kampaņas laikā dažādos avotos sniegtie praktiskie padomi ir nonākuši līdz mērķauditorijai. Tāpat arī mazāk cilvēku nekā iepriekš atzīst, ka neredz ieguvumu no šādas paradumu maiņas.

“Vairāki “Getliņi EKO” veikto pētījumu rezultāti pēdējo gadu laikā ir palīdzējuši secināt, ka izglītojošas kampaņas palīdz vērst sabiedrības uzmanību uz problēmu, izglītot un mainīt paradumus. Arī šis pētījums nav izņēmums, tāpēc arī turpmāk ar līdzīgu kampaņu palīdzību plānojam turpināt aktīvi strādāt pie izpratnes veicināšanas un praktisku padomu sniegšanas par atkritumu samazināšanu,” skaidro SIA “Getliņi EKO” ārējās komunikācijas vadītājs Ričards Aksels Ozoliņš.

Šogad “Getliņi EKO” atkritumu samazināšanas kampaņā kā galvenais tēls tika izmantos Atkritumu vīrs, kas ar savu ievērīgo augumu un izskatu, simbolizē pieaugošo atkritumu daudzumu. Gandrīz puse jeb 40% Latvijas iedzīvotāju atzīst, ka šis tēls viņus emocionāli uzrunājis un licis aizdomāties par pašu radīto atkritumu daudzumu.

Par pētījumu: sabiedriskās domas aptauja tika veikta šī gada janvārī, un tajā piedalījās 708 Latvijas iedzīvotāju vecumā no 18 gadiem.

Par kampaņu: Jau tuvākajā laikā Latvijai būs jāmeklē veidi, kā samazināt atkritumu poligonos noglabājamo atkritumu daudzumu, jo, saskaņā ar Eiropas Savienības izvirzītajiem mērķiem aprites ekonomikas sekmēšanā, līdz 2035.gadam poligonos noglabājamo atkritumu daudzums ir jāsamazina līdz 10%. Tas nozīmē, ka valstiskā līmenī būs jāmeklē veidi, kā šo apjomu samazināt un iesaistīties tajā var ikviens Latvijas iedzīvotājs. Šī iemesla dēļ no 2023. gada novembra līdz 2024. gada janvārim “Getliņi EKO” īstenoja sabiedrības izglītošanas kampaņu par atkritumu samazināšanu “Atkritumi Aug!” ar mērķi izglītot, iedvesmot rīcībai un aicināt rīkoties, lai samazinātu ikdienā radīto atkritumu apjomu. Kampaņas laikā ar praktiskiem padomiem, izglītojošām diskusijām un darbnīcām, Rīgas un Pierīgas iedzīvotāji tika iedvesmoti mainīt paradumus, tādā veidā samazinot pašu radīto atkritumu daudzumu.


Dalīties: